Facebook Etiquette

facebook_zpsiul45dbj

Vandaag gaan we het eens niet hebben over beauty, maar over sociale media. Social media is niet meer weg te denken. Nu is facebook één van de populairste social media, bijna iedereen heeft wel een facebookaccount. Wij van the beautyletters zitten ook op Facebook, een ideaal medium om onze volgers op de hoogte te houden van alles.
Facebook kan leuk zijn, maar kan ook een bron van ergernissen zijn. Eigenlijk zou er een soort etiquette moeten bestaan van wat je wel of niet post op facebook. Ik zal je mijn 5 facebook regels geven, als iedereen zich hieraan houdt zou facebook weer plezant kunnen zijn.

1. Als je iets post, wees dan duidelijk.

Niemand houdt van vage posts zoals:

Persoon x’s status: OH, wat een kutdag
Reactie persoon: waarom?
Reactie Persoon X: ik stuur je pb

ARGH zeg dan toch gewoon, als je kan delen dat je een kutdag hebt gehad, kan je toch ook gewoon zeggen waarom.
Met dit soort post zeg je eigenlijk “ik wil aandacht” punt. En het ergste van al is, ze krijgen die aandacht nog ook!

 

2. Nutteloze quotes bij een videoclip

Hipsters maken er zich vaak schuldig aan… liedjesteksten posten met de videoclip erbij. Het is een fenomeen dat ik niet snap… Wat bedoelen ze ermee? En als het dan een triestige quote is en iemand vraagt wat er scheelt, krijg je bovenstaand fenomeen opnieuw te zien. Yay….

 

3. Wees voorzichtig met het gebruik van hashtags

Persoon X’s status: #volgendeweekopvakantiemethetvriendje #leuk #spanje #zon #zee #strand #bestboyfriendever

Hieraan kan ik mij ergeren. Dat je één hashtag gebruikt vind ik ok, maar 10 hashtags is toch wel overdreven. Ik krijg altijd het gevoel dat ze dan achter hun laptop denken “welke hashtag past hier nog bij”. Of hele zinnen, want weet je, spaties zijn zo 2010.
Nu moet ik wel toegeven dat wij veel hashtags gebruiken op instagram, op die manier vinden andere mensen sneller onze posts en misschien volgen ze ons dan ook, haha.

 

 

4. Overmatig delen

Iedereen kent wel iemand van wie het leven zich volledig afspeelt op facebook. “MMM… chocomousse” 1 minuut later “Chocomousse is op, nu nog de afwas #Dreft” Het is zodanig veel dat je denkt, boeit niet meer. Let ook op daarmee, weet dat misschien je toekomstige werkgever dit ook ziet. In mijn puberjaren postte ik ook zulke dingen… Gelukkig is die tijd voorbij.

 

5. Pas op met foto’s posten van anderen

Sommige foto’s horen gewoon niet op facebook. Er is altijd wel iemand die continu foto’s zit te maken wanneer je een avondje uit gaat, maar selecteer dan foto’s, of toon die eerst aan elkaar voor je ze openbaar plaatst. Gelukkig kan je nu instellen dat je eerst foto’s moet goedkeuren voor ze op je tijdlijn komen, maar dan nog zijn ze zichtbaar op andermans wall.

 

Zo, ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Vind je het leuk om quotes, videoclips ofzo te delen, doe gerust, iedereen is vrij, maar weet dat andere mensen zich hier aan kunnen ergeren ;)

Waar ergeren jullie je het meest aan op Facebook? En waaraan hebben jullie je al schuldig aan gemaakt? Ik hoor het graag ;)

Cheers!

Volg ons ook op Bloglovin, Facebook en Instagram!

 

 

Een gedachte over “Facebook Etiquette

  1. Bwaaaa, ik vind een overvloed van hashtags helemaal oke, maar als ze eerder als insider of als humoristische touch zijn bedoeld.

    En die ‘ongepaste’ foto’s op facebook? (Ik ben altijd diegene die ze trekt…) Ik denk dan maar: Wil je geen ongepaste foto’s ? Gedraag je dan niet ongepast of scherm je fb duidelijk af!

    Like

Geef een reactie

