The beauty letters kookt! | Tiramisu

Als er iets is wat ik graag klaar maak dan is het wel een lekker dessertje. Eén van mijn favoriete receptjes is Tiramisu met speculoos. Het is snel, eenvoudig en kan niet mislukken. Vorig jaar heb ik het klaargemaakt voor Kerst (30 stuks, pfieuw) en heb er toen veel complimentjes over gekregen. Ik deel mijn receptje graag met jullie en hoop dat jullie ook zoveel complimentjes krijgen als ik ;).

Ingrediënten voor 6 pers.:

  • 2 eieren
  • 100g kristalsuiker
  • 1 klein potje mascarpone (250g)
  • Amaretto
  • Speculooskoekjes
  • Koffie

Recept:

Doe de suiker in een kom en voeg de eierdooiers eraan toe.
Suiker en eierdooiers witkloppen.

Klop de mascarpone onder het beslag met een klopper. Een elektrische mixer zou het beslag te slap maken.  Voeg de mascarpone niet in 1 keer toe, maar doe dit lepel per lepel. Let erop dat je geen magere mascarpone gebruikt, ik heb magere mascarpone gebruikt maar ik merk dat het beslag veel slapper is dan gewoonlijk.

Klop het eiwit stijf met een mixer. Controleer of het eiwit stijf is door het ondersteboven te houden, blijft het eiwit zitten dan is het voldoende gemixt. Hef dit eiwit lepel per lepel onder het beslag.

Voeg er nog een scheutje Amaretto aan toe, je hoeft dit niet te doen, maar het is wel lekker ;). Klop alles nog eens voorzichtig door.

Afwerking:

Vroeger deed ik de tiramisu in een rechthoekige bakvorm, maar nu gebruik ik dessertglaasjes. Je kan dan niet te veel nemen, en het is proper (bij een bakvorm moest iedereen zijn eigen portie uitscheppen en werd het een vuile boel).

Dop de speculooskoekjes in de koffie (ook hier kan je weer Amaretto aan toevoegen) en doe het in het glaasje. Vul het glaasje voor de helft met beslag. Dop daarna nog eens enkele speculooskoekjes in de koffie en leg ze in de glaasjes. Vul het glaasje met beslag tot je de gewenste hoeveelheid hebt.

Plaats de glaasjes in de koelkast, zodat ze wat vaster kunnen worden. Werk af met cacaopoeder, speculooscrumble of chocoladeschilfers.

 

Voila, dit was het receptje. Echt easy peasy ;)
Laat ons weten als het recept gelukt is!

Cheers!

Volg ons ook op Bloglovin, Facebook en Instagram!

 

 

Geef een reactie

