5x dingen die ik heb gemist tijdens Erasmus

Ik hou van reizen, even weg zijn uit België, nieuwe omgeving en meestal ook nog eens warmer weer. Maar ik vind het toch altijd leuk om weer thuis te zijn, alle luxe die je thuis hebt bijvoorbeeld. Toen ik op Erasmus was in Cardiff waren er enorm veel dingen die ik ontzettend hard miste. Eigenlijk hele simpele dingen, maar je beseft pas wat je hebt als je het kwijt bent (cliché, but true).

Hier zijn 5 “Belgische” dingen die ik heb gemist toen ik in Cardiff woonde.

 

Bakkers

Het eerste wat ik ontzettend hard heb gemist zijn bakkers. En dan bedoel ik de warme bakkers of banketbakkers. De mensen die al van 5u bezig zijn met brood en koffiekoeken te bakken bestaan blijkbaar niet in Cardiff, toch niet in de buurt waar ik woonde. En als je dan eens een vers broodje zag op de markt van Cardiff, dan waren er geen snijmachines. Ik heb dus een half jaar elke morgen toastbrood gegeten.

En als je dan vraagt aan medestudenten waar zij hun brood halen wordt je ofwel raar bekeken ofwel sturen ze je naar een supermarkt zoals Tesco.

Het enige wat in de buurt kwam van een bakkerij waren ketens zoals Greggs of Pret a manger, daar hadden ze o.a. croissants en chocoladekoeken, eigenlijk een beetje de Panos van Groot-Brittannië. Ik zou echt nooit in een stad kunnen leven waar er geen goeie bakkers zijn, ik zou eigenlijk zelf een bakkerij moeten starten in Cardiff. Iemand geld over? ;)

Frieten/frietkot

Op elke straathoek kon je een fastfoodketen vinden, McDonalds, KFC, Burger King, noem maar op. Toch kan er niets tippen aan de frieten van een echte frituur, ook al zijn die frieten ook in een fabriek gemaakt net zoals die van de McDo, ze smaken toch veel beter. Die van McDonalds zijn gewoon te fijn gesneden en te veel gezouten, bwerk, niet mijn ding. Ik kan het aantal keer dat ik naar één van die ketens geweest ben op 1 hand tellen, en daar ben ik eigenlijk wel trots op ;).

En dan de frieten op het restaurant, ik moet het je niet vertellen, Britten en frieten gaan niet samen, gewoon niet. Ze zijn precies maar 1 keer gebakken.

En het grappige is, toen ik vertelde dat wij de frieten in een friteuse doen keken ze me echt vreemd aan. Ze wisten blijkbaar niet dat dit mogelijk was… helaas was er geen friteuse op mijn kot, anders had ik het hen direct getoond en had ik stoofvlees gemaakt.

Een tuin

Ik was in Cardiff van februari tot juli, het was dus ook vaak warm weer, een periode waar iedereen graag in de tuin ligt met een boekje of iets dergelijks. Ook ik wou dat doen, maar helaas, in mijn gebouw waren er geen balkonnen of een gemeenschappelijke tuin. Al zou een gemeenschappelijke tuin toch niet aangenaam zijn, niet alle studenten zijn even netjes.

Wanneer het mooi weer was ging ik naar het park om een boek te lezen. Het was wel gezellig, veel andere mensen hadden hetzelfde idee.

Gelukkig was het toegelaten om in het park te barbecueën. Super gezellig!

Mijn wasmachine & wasrek

Een wasmachine, wel het laatste wat ik dacht ooit te missen. But again, je weet pas wat je mist als het er niet meer is… De wasmachines in mijn gebouw waren niet supergoed en verschrikkelijk duur! Eenmaal mijn was gedaan was, moest ik mijn kleren ophangen. Ik kon ook gewoon alles in de droogkast steken, maar ik was bang dat mijn kleren gingen krimpen, dus dan maar gewoon ophangen. Ik had een rekje gekocht die je aan je radiator kon hangen, dat was natuurlijk niet genoeg, dus moest ik inventief zijn. Niet gemakkelijk in zo’n kleine kamer, zie maar op de foto.

Nederlands spreken

Het laatste, maar ook hetgeen ik het meest heb gemist is Nederlands spreken. Gelukkig kon ik al redelijk goed Engels voor ik vertrok, maar toch, het blijft moeilijk om je uit te drukken in een andere taal. Je moet altijd eerst vertalen voor je iets zegt, je komt niet op een bepaald woord en moet het dan proberen uit te leggen wat je bedoelt… Not easy. Wat ik wel grappig vond is dat ik na een tijd in het Engels begon te denken en in die gedachten spreek ik vloeiend Engels, helaas niet in het echte leven, lol.

Gelukkig kon ik vaak skypen met vrienden en familie. Tijdens het skypen kon ik niet altijd op bepaalde Nederlandse woorden komen, echt vreemd.

Ik vind het ook wel jammer dat ik nu niet zoveel Engels meer spreek, ik heb het gevoel dat mijn kennis achteruit gaat, hopelijk ga ik snel nog eens op reis en kan ik weer Engels spreken.

 

Zo dit waren de 5 dingen die ik het meest heb gemist tijdens mijn 6 maanden Erasmus. Hopelijk vond je het leuk en misschien schrijf ik nog een artikel met de 5 dingen die ik mis van Cardiff.

Zijn jullie al voor een lange tijd weg geweest van thuis? Ja? Wat hebben jullie dan zoal gemist?

Cheers! (iets wat Cardiff-people altijd zeggen ;) )

Celine

6 gedachtes over “5x dingen die ik heb gemist tijdens Erasmus

  1. Pingback: 5x dingen die ik mis van mijn Erasmus | the beauty letters

Geef een reactie

